Zabudowa kampera — jak zacząć, co jest potrzebne?
Chyba każdy podróżnik zmęczony długim oczekiwaniem na lot, przesiadkami oraz niewygodnymi łóżkami w hotelach i w wynajmowanych apartamentach, zamarzył kiedyś o zwiedzaniu świata kamperem, który jest małym domem na czterech kółkach. To również synonim podróżniczej wolności, odkrywanie nowych kultur i dostęp do lokalnych miejsc. Przez wiele lat jazda kamperem była bardzo drogim przedsięwzięciem. Ceny za gotowe pojazdy ze wszystkimi udogodnieniami można było liczyć w setkach tysięcy złotych. Ale jak to bywa w przypadku, gdy coś staje się swego rodzaju trendem, ludzie zaczynają szukać sposobów na stworzenie tańszej, bardziej spersonalizowanej alternatywy. Zatem w jaki sposób możemy przerobić busa lub vana w komfortowy sposób lokomocji, który z powodzeniem może zastąpić pokój hotelowy? Zaplanuj swój pojazd i przerób go z AZAR4® Campercare!
O czym trzeba pamiętać przed rozpoczęciem zabudowywania kampera?
Podróżowanie kamperem jest wspaniałą przygodą, ale żeby przynosiła nam jak najwięcej przyjemności i satysfakcji, przed rozpoczęciem trzeba przemyśleć kilka ważnych kwestii, które w przyszłości będą miały wpływ na nasze odczucia.
Zastanów się w jaki sposób chcesz korzystać z kampera. Czy chcesz podróżować tylko z partnerem/partnerką, z całą rodziną, a może również z ukochanym pupilem? Ilość kompanów będzie miała wpływ na rozłożenie przestrzeni do komfortowego spędzania wolnego czasu, przygotowywania i spożywania posiłków oraz spania. Czy chcesz podczas zwiedzania jeździć na nartach, rowerze lub surfować? W takim razie potrzebujesz dodatkowego miejsca na sprzęt. A może chcesz podczas podróży również pracować zdalnie? Będziesz potrzebował dobrego źródła zasilania, np. wydajnych, bezpiecznych akumulatorów lub agregatu. Wiele różnych kwestii będzie wpływać na późniejszy rozkład. Na początku przygotowań większość nawet nie przyjdzie Ci do głowy. Dlatego naprawdę warto poświęcić na to trochę czasu i dokładnie przemyśleć.
Kiedy już wszystko będzie ustalone przychodzi czas na najbardziej spektakularny krok, którym jest wybranie i zakup odpowiedniego auta. Wiadomo, żaden kamper bez silnika nie pojedzie – to jest baza do dalszych działań. Najczęściej mamy trzy możliwości do wyboru z popularnych „blaszaków”: Minivan w typie VW Transporter, średni wielkością (do 6 metrów), duży (powyżej 6 metrów). Jednak warto się również zastanowić nad typem samochodu, który chcielibyśmy zacząć przerabiać, ponieważ modele mają swoją specyfikę. Najbardziej polecane jest wybrać markę i model, do której części będą łatwo dostępne w różnych częściach świata. Wśród najpopularniejszych modeli jako baza do przeróbki na zabudowy kamperów znajdują się tzw. „trojaczki”, czyli Fiat Ducato, Citroën Jumper i Peugeot Boxer.
Podczas poszukiwań należy zwracać uwagę na stan techniczny i przebieg oraz podjąć decyzję, czy ma to być pojazd z napędem na przednią oś, tylną, czy 4x4. Usterki i problemy z samochodem podczas trasy nigdy nie są wykluczone. Oczywiście wiadomo, że najlepiej ograniczyć ich występowanie do minimum, ponieważ powodują dużo stresu i zabierają mnóstwo czasu.
Skorzystaj z wiedzy innych carvaningowych podróżników. W sieci znajduje się wiele grup (zachęcamy do dołączenia do naszej AZAR4 Pickup Camper Owners and Users), na których ludzie z całego świata dzielą się swoim doświadczeniem. To nieoceniona baza wiedzy.
Elementy zabudowy kampera
Warto wziąć pod uwagę, że zabudowa kampera składa się różnych elementów, np. okna kamperowe, boczne i dachowe; izolacje ścian; zasłony i moskitiery oraz markiza, które można dostosować indywidualnie. Podstawowe elementy, które powinny znaleźć się w kamperze to:
- lodówka,
- kuchenka,
- łóżko,
- wentylacja,
- miejsce do zjedzenia posiłku,
- zbiornik na wodę czystą oraz brudną,
- akumulatory, opcjonalnie agregat prądotwórczy.
Są to również dosyć duże elementy, które powinno się rozłożyć jako pierwsze, podczas projektowania zabudowy kampera, wraz z instalacją elektryczną i wodną.
Elementy, które nie są niezbędne, ale z całą pewnością podniosą komfort podróży, to:
- klimatyzacja,
- łazienka z toaletą i systemem prysznicowym, które wymagają dodatkowej instalacji wodnej,
- instalacja fotowoltaiczna umieszczona na dachu.
Meble i zabudowę można wykonać samodzielnie z dostępnych płyt przeznaczonych do zabudowy caravaningowej. Trzeba jednak pamiętać o unieruchomieniu wszelkich szafek, szuflad oraz pozostałych elementów, które mogą się otworzyć lub przemieścić podczas jazdy, ponieważ może to wyrządzić szkodę nie tylko osobom podróżującym, ale również niekorzystnie wpływa na statykę pojazdu. Część prac warto jest zlecić specjalistom, np. elektrykę, instalację wodną, gazową.
Zwróć również uwagę na siedzenia, ponieważ według prawa, podczas jazdy swobodne poruszanie się po kamperze jest zabronione. Fotele muszą spełniać wymogi bezpieczeństwa, posiadać certyfikaty oraz być odpowiednio zakotwiczone do elementów konstrukcyjnych pojazdu. Można też zainwestować w przednich fotelach obrotnicę, która umożliwi fotelom obrót podczas postoju i stworzy nowe możliwości wykorzystania miejsca w celach biurowych lub jadalnianych.
Zabudowa kampera w busie lub w vanie
Wybranie busa, jako bazy, daje nam wiele możliwości, jeśli w przypadku rozkładu przyszłej przestrzeni caravaningowej. Pierwsza faza przeróbek jest jednak bardzo czasochłonna – niezbędne jest użycie profesjonalnych narzędzi w celu usunięcia zbędnych metalowych elementów, wycięcia odpowiednich otworów oraz uzupełnieniu wszelkich ubytków, uszkodzeń i pozbyciu się korozji.
Ze względu na to, że te modele samochodów w oryginale nie posiadają okien dachowych i większości okien bocznych, ani wylotów umożliwiających wentylację kuchenną i łazienkową, to kolejny krok o którym trzeba pamiętać. Kolejnym powinna być dokładna izolacja ścian, która pozwoli na utrzymanie temperatury wewnątrz kampera, szczególnie jeśli chcesz być w podróży również w chłodniejszych miesiącach roku. Istnieją również inne formy izolacji, np. akustyczna, która sprawi że podczas jazdy w środku kampera będzie cicho oraz paroizolacja, uniemożliwiająca skraplanie się wody na wewnętrznych ścianach pojazdu.
Vany dysponują dość ograniczoną przestrzenią, dlatego trzeba dokładnie przemyśleć rozmieszczenie zabudowy wewnątrz, żeby jak najlepiej tą przestrzeń wykorzystać. Wszelkiego rodzaju dodatkowe szuflady, półki czy pojemniki, które zostaną mądrze wkomponowane, będą na wagę złota, kiedy już ruszysz w podróż.
Pamiętaj również, żeby przed wyjazdem w pierwszą trasę przerejestrować swojego nowego kampera jako pojazd kempingowy specjalny oraz o uzyskaniu odpowiedniego przeglądu.
Koszt zabudowy kampera
Jaki zatem będzie koszt zabudowy kampera? Pozwólcie, że odpowiemy, wykorzystując ulubione powiedzenie prawników: „To zależy”. W dużej mierze na koszt głównie będą wpływać materiały, ich jakość oraz wyposażenie. Wykonując wszystkie prace samodzielnie na pewno zaoszczędzisz trochę pieniędzy, ale zajmie to dużo więcej czasu i nerwów. Do tego trzeba dodać jeszcze koszt związany z wykończeniem wnętrza, zakupem niezbędnych materiałów oraz wyposażenia.
Zabudowę kampera można również zlecić firmie, która, bazując na wieloletnim doświadczeniu, wykona profesjonalny projekt dostosowany do Twoich preferencji. To rozwiązanie zaoszczędzi Ci wiele czasu spędzonego na planowaniu, projektowaniu i samym wykonaniu.
Zabudowa kampera — podsumowanie
Proces zabudowy kampera jest długi, drogi i czasochłonny. Trzeba podczas niego przemyśleć dużo rzeczy, zwrócić uwagę na masę różnych elementów i włożyć bardzo wiele pracy. Warto zainwestować w dobrą bazę, która będzie sprawna i z którą nie będzie problemu, kiedy zajdzie potrzeba udania się do mechanika, który mówi w innym języku.
Mimo wszystko uważamy, że to długa, ale piękna przygoda, którą warto zacząć. Wierzymy, że kiedy wyruszysz w pierwszą podróż na swoich własnych zasadach, po prostu będziesz czuł, że było warto.